2017. november 9., csütörtök

Egy kis irodalomóra 3.

További fogalmak a fanfictionök világából
Írta: Ézemi
Attól függően, hogy kiket is választunk fanfictionünk főszereplőjéül – mely nemzet szülötteit, valós vagy kitalált figurákat, lényeket -, számtalan fogalommal találkozhatunk, melyek kapcsolódnak az általunk kedvelt emberekhez, alakokhoz. Ebben a kis cikkben olyan általános, széles körben használt meghatározásokat gyűjtöttem össze, melyek a ff-ökhöz és némely esetben általánosságban az íráshoz is kapcsolódnak.
Itt is fenntartom azt a korábbi kijelentésemet, hogy az általam leírtak a saját tapasztalataimon és az interneten fellelhető információkon alapulnak. Nem biztos tehát, hogy mindenki ugyanezt érti az egyes fogalmak alatt.
×   Mary Sue:
Nem véletlenül kezdem ám itt, hiszen erre a fogalomra utaltam az előző cikkben az avatarfic meghatározásánál. Mary Sue ugyanis az avatarfic rendszerinti főhőse: a sablonos női főszereplő, akit sok esetben önmaga „kozmetikázásával” mintáz meg az író.
Biztosan nektek is ismerős sok filmből és könyvből a lány, aki szép, okos, ügyes, ravasz, olyan kedves, hogy csak kedvelni lehet, akibe mindenki szerelmes; vagy esetleg épp ellenkezőleg: egy szerencsétlen, ügyetlen és suta rút kiskacsa, akit még az ág is húz, mégis csodálatos hattyúvá vedlik a történet végére, és persze, mindkét esetben összejön végül hőn szeretett lovagjával. Estig sorolhatnánk, hány ilyen karakterrel találkozni, ugye? :D
Férfi változatát Gary Stunak vagy Matty Samnek hívják (látni néhol Marty Stu megnevezést is), aki a legtöbbször kéz a kézben jár Maryvel a szó szoros és átvitt értelmében is.
Hogy hogy kerülhető el ez a párocska íróként? Egyszerűen és röviden fogalmazva: ne kövessétek a sablont. Tökéletes szereplő helyett valódi hús-vér figurát igyekezzetek alkotni, egyedi hibákkal és erényekkel. Sokat segíthet kezdőként, ha a saját barátaitok, ismerősök jellemén, viselkedésén gondolkodtok el. (Később külön is foglalkozom majd ezzel a témával.)
×   OC:
Ha már Mary Sue, ez a fogalom ugrott be azonnal, hiszen ő a legtöbb esetben OC, tehát original character: eredeti, általunk kitalált és megformált szereplő.
×   OOC: Lásd kicsit lejjebb az AU fogalmát.
×   Slash:
A homoszexuális témájú történetek sorolhatók ide. Mindkét nem esetében összefoglalóan is használják, de elsősorban a fiúk/férfiak közti szerelmet, kapcsolatot taglaló írások megnevezése. Női párja a femslash, mely kifejezetten leszbikus irányultságú történetet jelöl.
Távol-keleti, japán eredetű változatuk a yaoi és a yuri, azzal a különbséggel, hogy az előbbi kizárólag fiú/férfi, az utóbbi pedig lány/női párosokra utal. (Érdekesség, hogy a két fogalom az animerajongói közösségekben kifejezetten a szexuális töltetű írásokat jelöli, míg a visszafogottabb vonzalmat megjelenítő történetekre külön kifejezést használnak.)
Sokak szerint a slash irodalom olyan nagy múlttal rendelkezik és széles palettán mozog, hogy külön műfajnak is tekinthető. Helytálló lehet ez a vélemény, ha a ff. rajongói igényeket kielégítő, szórakoztató mivoltából indulunk ki; abból a tényből, hogy leggyakoribb témája a szex illetve az egymás iránti romantikus érzések.
Tekinthetünk viszont a fogalomra csupán a történet irányultságának megjelölőjeként, nem pedig műfaji értelemben. Jó példa lehet erre egy thriller, melyben a sok iszonyatos történés közepette vajmi kevés jelentőséggel bír, hogy milyen nemű a főszereplő szerelme.
×   Pre-slash:
Egy szóval langyosnak fordítanám, még ha kicsit komolytalanul is hangzik ez a megnevezés. Olyan történetekre használjuk, melyekben csak sejthető az azonos nemű szereplők közti vonzódás, ám nem állnak – még – romantikus kapcsolatban.
×   Bromance:
Az előzőhöz hasonló jelentésű fogalom, ám csak a fiúk/férfiak közti kapcsolat esetében használjuk. A brother és a romance szavak összeolvadásából született, és ehhez hűen a nagyon szoros, már-már szerelembe hajló baráti kapcsolatot megjelenítő írásokat jelölhetjük vele. Fontos jellemzője, hogy a hetero- és a homoszexuális irányultság határán mozog; az olvasóra van bízva, hogy mit szeretne belelátni az ilyen történetbe.
×   AU:
Röviden és tömören alternatív univerzum, ám többféle jelentésben is használják ezt a fogalmat. Azon nincs vita, hogy univerzumon itt a történet világát, környezetét kell érteni, mely a ff. természetéből adódóan legtöbb esetben egy mások által már megalkotott világ (lásd például: Harry Potter, Éhezők viadala).
A legelterjedtebb magyarázat szerint akkor játszódik az irományunk AU-ban, ha ezt a bizonyos világot valamilyen módon alapjaiban megváltoztatjuk. Írhatunk példának okáért sci-fit az Éhezők viadalából, ha bevonunk néhány földönkívülit is a „buliba”, vagy esetleg „feltámaszthatjuk” Harry Potter halott szüleit egy történet erejéig.
Némelyek szerint AU-nak számít az is, ha két különböző univerzumot egyesítünk, például kpop idolokat küldünk el azért a bizonyos gyűrűért a Gyűrűk ura színterébe, ám erre a dologra külön fogalmat is kitaláltak: ezt hívják crossovernek.
Na és itt jön még egy érdekes, kissé vitatott pont, ha már a kpopnál tartunk, de tulajdonképpen bármilyen zenekar, együttes vagy egyéb előadóművész esetében is elgondolkodhatunk valamin. Sokak szerint akkor is egyértelműen AU-ról beszélhetünk, ha a ff. a hétköznapi életben vagy az író által kitalált fantáziavilágban játszódik, ahol a szereplők nem azok az emberek/lények, akik a saját univerzumukban.
(Igen, egyesek biztosan már hevesen bólogatnak, hogy ebben az esetben beszélünk OOC-kről [out of character]; olyan szereplőkről, akiknek csak a külsejét „vettük kölcsön” a történetünkhöz.)
A zenészeknek, színészeknek, egyéb művészembereknek viszont megvan az a speciális tulajdonságuk, hogy a tagjaik a mi világunkban élő, létező emberek is. Így hétköznapi emberként megjeleníteni őket mindenképp OOC karaktereket eredményez, ha nem előadóművészként írunk rólunk, ám megoszlanak a vélemények arról, hogy AU-nak számít-e egy olyan történet, amelyben mondjuk egyszerű középiskolásként szerepelnek, akik csak álmodoznak a zenélésről, színészkedésről.
×   Cliffhanger:
Függővég. A történet olyan lezárása, mely szándékosan nyitva hagy néhány kérdést, esetleg nem oldja meg a fő konfliktust, a végkifejlet így az olvasók fantáziájára van bízva.
Szerintem drabble és egyperces terjedelemben nagyon jól lehet az olvasók elgondolkodtatására használni, illetve mélyebb lélegzetű írásoknál az egyes részek végén a figyelem fenntartása, a hangulat felspannolása érdekében. Nem ajánlatos azonban minden részt így zárni, mert a sokadik ilyen alkalom után már inkább idegesítő, mint izgalmas lehet a hatás. (Számomra egy regényterjedelmű mű legvégén különösen bosszantó, ha nincs rendes lezárás. Ilyenkor az ember szinte magára dühös, hogy a semmiért rágta magát keresztül többszáz oldalon.)


Nos, ennyi lett volna a kissé száraz bevezetés. A következő téma már magára az írásra, az első lépésekre fog koncentrálni. 
Források:

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése

 
©Suzanne Woolcott sw3740 Tema diseñado por: compartidisimo